Sześciolatki poznają cyfry i litery. Przedstawiam propozycję zajęcia wprowadzającego obraz litery na podstawie opowiadania.
prowadzaca: mgr Edyta Wrzesińska nauczycielka Publicznego Przedszkola nr 1 w Lesznie k.Warszawy
grupa wiekowa: 6-latki
Temat: Wprowadzenie obrazu litery: "S,s" na podstawie opowiadania pt: "Sarny w lesie".
CELE OGÓLNE: - zapoznanie z nową literą; - wczuwanie się w sytuację zwierząt leśnych w czasie zimy.
CELE OPERACYJNE: - swobodnie wypowiada się na temat wysłuchanego opowiadania; - potrafi dobrać właściwy wyraz, zdanie do ilustracji; -umie przeczytać proste wyrazy, całe zdania; - wie, jak nalezy zachowywać sie w lesie.
POMOCE: - opow.: "Sarny w lesie" wg pomysłu nauczycielki, ilustracje, rozsypanki zdaniowe w kopertach, ks. "Zeszyt pomocniczy sześciolatka", klej, nozyczki, kredki, litera: "S,s", kartoniki do analizy.
FORMA PRACY: - grupowa, zespołowa, indywidualna.
---------------------------------------------------------- PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Dzieci siedzą na dywanie, na tablicy zawieszona jest ilustracja z narysowaną sarną i zakrytym napisem: "SARNA".
2. Prezentacja opowiadania pt: "Sarny w lesie" - Była zima. W lesie wśród oszronionych drzew stały sarny. Jak co dzień wychodziły na zer, ale ten dzień tym razem był inny. Mróz dawał się we znaki, a śnieg. który spadł w nocy, pokrył grubą warstwą wszystko dookoła. Biedne zwierzęta nie miały co jeść. Krązyły wokół pustego paśnika, rozglądając się bezradnie. -"Co robić, kiedy kopyta brną w głęb zmroził wszystko w lodowe sople?" - I zapewne długo byłyby głodne, gdyby nie pomoc leśnika. Nagle sarny usłyszały warkot silnika, spłoszone odbiegły od paśnika, chowając się w zaroślach. Stamtąd zobaczyły, jak do ich stołówki zbliza się człowiek, który napełnił ją świezym, pachnącym sianem, wazrywami i bryłą soli - lizawką. - "SMACZNEGO!" - powiedział i odszedł. - Co zrobiły sarny? -
3. Rozmowa na temat opowiadania: - kiedy zwierzętom leśnym trzeba pomagać i dlaczego? - czy kazdy to moze zrobić? - jak mozna rozpoznać zimą, ze w lesie były zwierzęta? - jak nalezy zachowywać sie w lesie?
4. Odsłonięcie napisu pod ilustracją: SARNA - analiza i synteza wyrazu, oznaczenie właściwym kolorem (niebieski - spółgłoska), wyróznianie innych wyrazów rozpoczynających się głoską "S", rysowanie w powietrzu palcem litery.
5. Praca zespołowa - nauczycielka dzieli dzieci na zespoły pięcioosobowe, kazdemu rozdaje kopertę, w której umieszczona jest ilustracja i rozsypanka zdaniowa. Zadanie: UŁOZ ZDANIE DO OBRAZKA.
TO LALKA SARA TO SMOK KAROL ALA SAMA LULA LALKI TOTR MA SMAK MAKU KAROL MA STOS KULEK
6. Zabawa ruchowa: "Sarenki do paśnika" z el. o - p.
7. Praca z ksiązką przy stolikach - utrwalenie znajomości litery "S,s".
8. Zakończenie zajęcia - pochwała dzieci za pracę i podziękowanie za zabawę.
|